· 

Motorrijden in Vietnam

Wie aan Vietnam denkt, denkt aan Goi Cuon (loempia's), Nón Lá (typische Vietnamese rieten hoed) en motorfietsen (het belangrijkste vervoersmiddel in Vietnam)

De straten van een gemiddelde Vietnamese stad of dorp worden gedomineerd door motorfietsen. Wanneer je een straat oversteekt in Hanoi is het alsof je door een zwerm bijen heen loopt. Links, rechts, voor en achter je vliegen de motorfietsen langs je op. 

Om deze motorgekte beter te begrijpen zul je er zelf een moeten aanschaffen en je tussen de locals moeten voegen. Wanneer je gewend bent aan het verkeer zonder regels en je weet de toeter van jouw motor te vinden zul je oprecht genieten van de vrijheid die het geeft. 

Het begint al bij het aanschaffen van de motor. Je twijfelt of je er een moet huren of kopen. Dit is volledig afhankelijk van jouw wensen, eisen en plannen. Dan ga je je oriënteren op de markt, welke merken zijn er en wat voor type motorfietsen zijn er allemaal? In Vietnam worden over het algemeen lichte motorfietsen gereden tot 150cc. En deze motorfietsen zijn er in 3 uitvoeringen. Welke ik hieronder zal beschrijven.

 

Automatische motorfiets

Deze motorfietsen noemen wij in Nederland scooters. Je hebt een plateau waarop je je voeten kwijt kunt en een grote opbergruimte onder het zadel. Bij deze motorfiets hoef je niet na te denken over welke versnelling je moet kiezen, je hoeft namelijk niet te schakelen. Deze motorfietsen zie je vooral in de steden en zijn te verkrijgen tot 155cc (Yamaha NVX 155). Deze motorfietsen zijn ook de duurste en meest schadegevoelige motoren zeker wanneer je er lange ritten door de bergen mee wilt gaan maken. De automatische versnellingsbak is niet gebouwd voor steile beklimmingen. Omdat deze motoren vrij breed zijn en veel uit kunststof kappen bestaan zul je er weinig vinden met bagage rekken erop. hierdoor wordt het lastig om een grote backpack vast te knopen vooral als je met z'n tweeën op 1 motor het land door wilt rijden.

Mijn advies: Huur deze motor als je een aantal dagen rond jouw hostel wilt rondrijden maar niet als je het hele land wilt doorkruisen.

 

Semi-Automatische motorfiets

Dit is de meest voorkomende motorfiets in Vietnam. Je ziet ze overal van het bergachtige noorden tot aan de zonnige kusten van het zuiden. Deze motorfietsen zijn er in 110cc en 125cc, al zie je de 125cc weinig aangezien deze vrij duur zijn en voor de gemiddelde Vietnamees niet veel extra brengt. Ga je ermee de bergen in zul je wel merken dat de 125cc wat meer power heeft om bijvoorbeeld vrachtwagens in te halen.

Bij dit type motorfiets moet je wel onthouden dat je moet schakelen, al is dat op deze motoren geen hogere wiskunde. Semi-Automatisch betekent dat je geen koppeling hebt dus het enige wat je doen moet is met de voorkant van je linkervoet een versnelling op schakelen en met de hak kun je een lagere versnelling kiezen. Het feit dat je verschillende versnellingen kunt kiezen maakt het een geschikte motor om bergen mee te beklimmen. Zelfs 15% rijdt deze motorfiets gewoon omhoog. Wel even naar de eerste versnelling schakelen. Ook in het onderhoud en reparatiekosten zijn deze motoren erg aantrekkelijk. Iedere monteur langs de weg heeft onderdelen en weet het altijd te fixen. 

Mijn advies: Als je weinig ervaring hebt met motorrijden, maar je wilt een betrouwbare motor om het land mee door te trekken is dit het type dat je nodig hebt. Verwacht echter niet dat je een sportieve motorfiets rijdt waarmee je plat door de bochten kan.

 

Volledig handgeschakelde mortorfiets

Dit is de motorfiets zoals wij deze in Nederland kennen. Je hebt een koppeling, welke je met je linkerhand bediend en met de voorkant van je linkervoet schakel je omhoog of naar beneden. In Vietnam vind je deze motoren vooral vanaf 100cc t/m 150cc. Ze zijn er ook groter maar die zie je vaak alleen in bezit van de "echte" motor toerist en de gidsen. De meest voorkomende motorfiets onder de locals, van dit type, is de 150cc uitvoering. De meeste backpackers daarentegen rijden op de 100cc of 125cc uitvoering wat het direct ook de meest onbetrouwbare maakt op de tweedehands markt. Veel van deze motoren gaan al even mee en zijn hoogstwaarschijnlijk al diverse keren gerepareerd dan al niet met originele of Chinese onderdelen. Ook zijn er veel Chinese versies in omloop welke allerminst betrouwbaar zijn. De 150cc uitvoeringen zijn vaak jonger en beter onderhouden, wel zijn deze motoren niet groot en zijn vooral voor lange Nederlanders problematisch om lang op te zitten. De goedkopere 100cc en 125cc motoren hebben een betere zithouding voor lange afstanden en hebben voldoende ruimte voor bagage én eventueel een bijrijder. Ook zien deze motoren (naar mijn mening) er erg cool uit..

Mijn advies: Wanneer je verstand van zaken hebt en weet hoe je een handmatige motorfiets moet rijden is dit de ultieme motor om Vietnam mee door te rijden. De comfortabele zithouding, grote tank en veel bagageruimte maken het een plezier om te rijden. Maar de kans is groot dat je een oude, slecht onderhouden imitatie motorfiets aanschaft welke je niets dan problemen op gaat leveren.

 

Nu je weet welke keuze je hebt kun je je gaan verdiepen in het merk. Voor mij was het duidelijk dat ik een Honda wilde hebben aangezien dit al jaren de grootste leverancier van motoren in Vietnam is. En na wat zoeken hebben we ook besloten dat het een Semi-Automatische motorfiets ging worden. Aangezien we beide geen ervaring met motorrijden en geen zin in problemen onderweg hebben, kozen wij voor de degelijke (misschien wel saaie) "Honda Future 125cc". En we hebben er geen spijt van. 

Het fijne van deze motoren is dat ze erg simpel gebouwd zijn. Voor mij zijn het net een soort motorisch aangedreven Mountainbikes. En aangezien ik wat ervaring heb opgedaan in het sleutelen aan racefietsen en mountainbikes geeft het mij een fijn gevoel dat ik ook aan deze motoren wat kan sleutelen. Zo stel ik zelf mijn rem af wanneer nodig en het smeren van de ketting is ook geen enkel probleem aangezien we een fles olie hebben meegekregen van de garage waar we de motoren vandaan hebben.

 

Kopen of huren....

De vraag of je een motorfiets moet kopen of huren is erg persoonlijk. Vind je het fijn om helemaal zelf verantwoordelijk te zijn voor jouw motorfiets of ben je bereid iets meer te betalen voor de service wanneer je pech hebt onderweg? een ding is zeker; je komt niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Wanneer je een vrij betrouwbare motorfiets wilt kopen kost dit je ongeveer 600 USD. Als je een soortgelijke motor wilt huren kost het je ongeveer 250 USD per maand. (huur je langer dan een maand zal het goedkoper worden). Om te weten wat goedkoper is moet je weten wat je voor jouw motor krijgt wanneer je deze verkoopt en hoeveel reparatiekosten je hebt waar je zelf voor moet betalen. Dit weet je vooraf natuurlijk nooit maar weet wel dat een garage niet graag een motor van een backpacker koopt tegen een fatsoenlijke prijs. En een andere backpacker koopt alleen een motor van een backpacker wanneer deze niet meer dan 200 USD moet kosten. 

De goedkoopste manier is om een hele goedkope motorfiets te kopen (< 200 USD) en hopen dat deze het blijft doen totdat je Vietnam uit wilt. Al zou je de motor dan nog voor 50 USD kunnen verkopen heb je niet duur gereden. Alleen het risico is groot dat je om de dag langs de garage moet om de motor te laten repareren. Waarschijnlijk ben je dan nog steeds goedkoper uit, maar ben je wel veel tijd kwijt bij de garages onderweg. Wij hebben ervoor gekozen om 2 motoren te huren voor de 3 maanden dat we in Vietnam zijn. We hebben de mogelijkheid deze te huren in Hanoi en in te leveren in Ho Chi Minh. Zo hebben we de garantie dat de motor gerepareerd wordt op kosten van de verhuurder wanneer het niet om slijtage of klein onderhoud gaat. Niet bij iedere verhuurmaatschappij zul je de gehuurde motor op een andere locatie in Vietnam kunnen inleveren. Check dit vooraf goed, want het terugsturen van de motor met de trein kan nog weleens duur zijn.

 

Nu je een motorfiets hebt gekozen kun je de rest van de nodige accessoires aanschaffen. Wat je nodig hebt is een helm, eventuele bescherming (handschoenen, knie- en elleboogbeschermers), regenkleding, waterdichte hoes voor je bagage en snelbinders om je bagage mee vast te snoeren. Zorg ervoor dat de helm lekker zit aangezien deze heel wat uren op je hoofd vast zit en zorg ook voor goede regenkleding want je gaat gegarandeerd regenbuien krijgen. Of je nu van noord naar zuid of andersom rijdt, Vietnam ligt in drie verschillende klimaatzones welke nooit lekker op elkaar aansluiten.

 

Eenmaal onderweg zul je de vrijheid van motorrijden en reizen in het algemeen gaan ervaren. Wanneer je in die ene leuke plaats zit te praten met een andere reiziger welke de volgende dag de bus moet nemen, omdat hij al een ticket heeft, kun jij beslissen om nog een dag langer te blijven. Ook wanneer je onderweg in de bergen een foto maakt van dat prachtige uitzicht terwijl de bus met toeristen achter jou langs de berg op vliegt ben je blij dat je kunt stoppen waar jij wilt wanneer het jou uitkomt. De vrijheid van een eigen transportmiddel op reis is heerlijk wanneer je in een grote stad als Hanoi even een bezoek wilt brengen aan dat grote winkelcentrum. Je hoeft geen 10km te wandelen of een taxi te nemen. Je pakt simpelweg gewoon je motor en rijdt als een local de, voor motoren bestemde, parkeergarage in en wanneer je uit gewinkeld bent betaal je €0,20 parkeerkosten en meng je je tussen de rest om weer terug naar het hostel te rijden.

 

Het verkeer in Vietnam is wel even wennen voor brave Nederlanders zoals wij. Als wij net zo beleefd deelnemen aan het verkeer als dat we in Nederland doen, dan hadden we waarschijnlijk nog steeds bij de eerste kruising gestaan die we tegen kwamen. Wie er op een kruising voorrang heeft is hier niet echt duidelijk. Het maakt niets uit of je van rechts of links komt, ook is het niet van belang of je rechtdoor blijft rijden of afslaat. Wat wel belangrijk is om te onthouden; alles wat je doet doe je met je duim op de claxon. Verder is er maar 1 regel in het verkeer "hoe groter het voertuig, hoe meer rechten". Verkeerslichten zorgen ook altijd voor bijzondere situaties. Ieder verkeerslicht heeft een aftel mechanisme, dus wanneer je voor rood licht staat te wachten zie je een teller van bv 50 sec naar 0 gaan op 0 springt het licht dan op groen, maar er is niemand die dit ziet.Meestal is iedereen al vertrokken als er nog zo'n 4 seconden te gaan zijn. En de bestuurders van de andere kant op de kruising nemen het meestal niet zo nauw met de eerste seconden van het rode licht dus op die momenten staat iedereen op het midden van de kruising te proberen aan de overkant te komen zonder blikschade (met hun duim op de claxon, dat wel!!).

 

Nu wij meer dan 6000 kilometer door Vietnam gereden hebben, zonder kleerscheuren en schade, zijn wij natuurlijk reuze enthousiast over motorrijden in Vietnam, maar het is echt wel wat anders dan bij ons in Nederland. Tijdens onze 3 maanden in Vietnam hebben wij meerdere kleine ongelukken gezien met niet meer dan blikschade, maar in een van onze laatste weken hebben we een beeld gezien dat niet zomaar meer van ons netvlies verdwijnt. Er stond een kleine file op een brug in de buurt van de plaats Ben Tre, waar wij met onze motorfiets langzaam langs op konden rijden. Toen we het midden van de brug hadden bereikt zagen we dat het om een ongeluk ging en dat was geen prettig gezicht. In het midden van een plas bloed lag een man met lege ogen naar de lucht te staren. Er zat bloed op zijn gezicht en kleding en zijn lichaam lag levenloos in de kreukels. Erg geschrokken zijn we een klein stukje verder even gestopt om het angstaanjagende beeld te verwerken en te beseffen dat wij het geluk hebben dit niet te hebben meegemaakt. Zoiets zet je weer met beide benen op de grond en laat je beseffen hoe teer het leven is. Het heeft ons ook doen realiseren dat we van het leven moeten genieten en iedere dag moeten vieren.

 

Bart

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Jullie Pa (dinsdag, 26 november 2019 14:50)

    Een mooi verhaal.