Indeling en interieur

Het leukste van het bouwen van je eigen camper is dat je het helemaal kan maken zoals jij dat wilt. Vind je onbewerkt hout erg mooi of ben je meer van de strakke witte wanden en meubels? Alles is mogelijk want het is jouw camper.....

Al kun je jouw creatieve geest behoorlijk loslaten zijn er toch een aantal dingen waar je op moet letten voordat je het ontwerp gaat maken voor jouw indeling. 

Zo hebben de RDW en de belastingdienst nogal wat eisen als het aankomt op het omkeuren van bestelbus naar camper. Omdat je met een camper nogal wat minder wegenbelasting hoeft te betalen dan met een bestelwagen is het wel handig om te weten wat er minimaal in jouw bus moet worden ingebouwd voordat het een camper mag zijn. Op de website van de belastingdienst vind je de huidige inrichtingseisen welke gesteld worden aan de zogenoemde kampeerwagen.

Zo moet een camper uitgerust zijn met:

  • een tafel (mag demontabel zijn)
  • 2 zittingen (draaibare bestuurders- of bijrijdersstoel tellen mee)
  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen (kijk voor specifieke regels en afmetingen op de websites van belastingdienst en RDW)
  • 2 vaste en afsluitbare opberg mogelijkheden)
  • een vast keukenblok dat bestemd is voor gebruik in de binnenruimte
  • ingebouwde wateraansluiting met afvoer (mag demontabel zijn)
  • ingebouwde kookgelegenheid

Ook zijn er regels over een minimale afmeting van het leefgedeelte van de camper. Kijk hiervoor ook op de website van de belastingdienst.

 

Nu je weet wát er allemaal in moet komen kun je na gaan denken over de indeling en het materiaal.

 

Indeling

Voordat je begint met het betimmeren van de wanden en het plaatsen van die prachtige keuken is het belangrijk even een tekening te maken zodat je weet hoeveel ruimte je kwijt bent aan de verplichte en noodzakelijke dingen. Kijk eens rond bij kampeerwinkels en online bij bijvoorbeeld "de wit in Schijndel" of bij "Obelink in Winterswijk". Hier kun je verschillende apparaten vinden welke je kunt inbouwen in jouw camper. Zo kun je de afmeting van jouw keuken bepalen als je weet hoe groot de kookplaat en de spoelbak wordt. Ook kun je rekening houden met de ruimte die je kwijt bent voor een koelkast of koelbox.

Rekening houdend met dit alles kun je een indeling gaan tekenen. Let op de plaatsen waar je jouw ramen hebt zitten en dat je nog fatsoenlijk de deur in en uit kunt. Wanneer je jouw tekening klaar hebt en het ziet er, naar jouw idee, leuk en gezellig uit kun je stopcontacten en schakelaars in gaan tekenen. Dit is belangrijk om vooraf te doen want zonder wanden en meubels kun je nog makkelijk bedrading aanleggen. 

Een aantal tips voor het bepalen van jouw indeling:

  • houdt rekening met de hoogte van een eettafel en zittingen. zodat je nog met je knieën onder de tafel past en met je voeten bij de vloer. Tel, eventueel, hierbij ook alvast +/- 10cm van de kussens op.
  • Let op de hoogte van het aanrechtblad. Niets is vervelender wanneer je een uur krom staat omdat het aanrechtblad 5cm te laag is.
  • probeer zoveel mogelijk beschikbare ruimte te benutten. (Denk aan de ruimte boven de cabine)

Hier een voorbeeld van een tekening voor de indeling van een camper.


Plafond en wanden

Voordat je begint met het ontwerpen van meubels zul je eerst de basis van jouw toekomstige "huis op wielen" moeten aanbrengen. De wanden en het plafond zullen een groot deel van de sfeer in jouw camper bepalen. Het is daarom belangrijk dat dit volledig naar jouw smaak is, omdat je er vaak tegenaan zal moeten kijken.

Er wordt in de professionele camperbouw veel gewerkt met licht plaatmateriaal omdat het gewichtsbesparend is en relatief makkelijk te bewerken. Ook is het, naar mijn mening, erg saai en weinig persoonlijk. In veel zelfbouw campers zie je daarom ook vaak dat men gebruik maakt van schroten tegen het plafond. Het is vaar wat zwaarder en iets bewerkelijker, maar je kunt veel verschillende varianten kiezen en daarmee je eigen stijl bepalen. Wij hebben gekozen voor "sponning schroten" zowel aan het plafond als tegen de wand. Omdat wij een vrij lange buscamper hebben (laadruimte 4,30m) hebben we voor lange schroten gekozen zodat deze over de gehele lengte rijken en er daardoor geen naad halverwege te zien is. Standaard maat bij veel 'doe het zelf winkels' is 2,70m, daarom hebben wij onze schroten bij de speciale houthandel besteld. Deze waren 4,80m.

De wanden en het plafond monteer je normaal gesproken op de latten welke op de bestaande spanten zijn aangebracht. Omdat wij zowel de wanden als het plafond met schroten betimmerd hebben zijn wij begonnen met het plafond. Zo hebben wij de eerste 2 schroten exact in het midden van het plafond bevestigd en van daaruit zijn we naar de zijkant gaan werken. Wanneer je spots in het plafond wil maken kun je eerst een reststuk van een afgezaagde schroot gebruiken om de juiste diameter en positie te vinden. Het is zonde als je een fout maakt in de schroot welke je al op maat gezaagd hebt om te gaan bevestigen.

De overgang van het plafond naar de wand kun je op verschillende manieren doen. Sommige mensen kiezen ervoor om de schroten in een ronde vorm door te trekken naar de wand waar anderen ervoor kiezen om juist een strakke hoek te maken. Een strakke hoek is wat eenvoudiger te maken en wanneer je kasten tegen het plafond wilt monteren zie je ook niet meer zoveel van de overgang. Omdat bij onze bus de schroten vrijwel exact uitkwamen aan de zijkant van de bus hebben wij er ook voor gekozen een strakke overgang te maken tussen plafond en wand.

Bij het plaatsen van de schroten tegen de wand zijn wij bovenaan begonnen met de eerste schroten en hebben we zo naar beneden gewerkt. Ook hier kwamen de schroten vrijwel exact uit en hebben we dus geen schroten in de lengte door hoeven zagen. In de wand hebben wij stopcontacten aangebracht op de vooraf ingetekende plaatsen. Wij hebben gekozen voor zowel 230V stopcontacten als USB aansluitingen. 


Schilderen plafond en wanden

Wanneer de wanden en het plafond er eenmaal inzitten kun je na gaan denken over de kleuren (als je dat al niet gedaan hebt). Bij het zoeken naar de juiste kleuren zul je zien dat de keuze enorm groot is en dat het lastig is. Wij hebben vooral veel op instagram en pinterest gekeken naar verschillende kleuren combinaties en hebben uiteindelijk gekozen om het vooral licht te houden op het plafond en de wanden. Omdat het natuurlijk geen grote ruimte is en omdat wij maar 3 ramen hebben vonden we lichte kleuren belangrijk. De wanden hebben we geschilderd met binnenverf op waterbasis. Als je verf gebruikt op terpentine basis dan kan het soms maanden duren voordat de geur hiervan verdwenen is. Met verf op waterbasis is het binnen een paar dagen niet meer te ruiken. Voor het plafond hebben we gekozen voor pantserlak interieur van Rambo. Deze is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Ook is er een transparante versie te verkrijgen zodat de originele kleur van het hout zichtbaar blijft. Wij hebben gekozen voor de kleur 'vergrijsd noten'. We hebben het plafond voorzien van 1 laag. Wanneer je meerdere lagen van deze lak aanbrengt zal de kleur donkerder worden.

Nog een advies voor het schilderen en lakken van schroten; Wanneer je eerst de schroten gaat aanbrengen voordat je gaat schilderen, is het verstandig om minimaal 1 of 2 weken te wachten met schilderen. Dit omdat het hout nog gaat werken. Naarmate het hout uitdroogt zal het wat gaan krimpen. Als je direct na het aanbrengen van de schroten gaat schilderen zul je binnen een aantal weken weer blank hout te voorschijn zien komen op de plaatsen waar de schroten tegen elkaar aan zitten. Je kunt dit ook voorkomen door de schroten eerst te schilderen alvorens aan te brengen, alleen heb je dan wel opslagruimte nodig om al jouw geschilderde schroten te laten drogen. Ook zul je dan achteraf de schroeven nog over moeten schilderen.


Het bed in een camper

Het idee van een camper is dat je een klein mobielhuis hebt. En een van de belangrijkste dingen in een huis is de slaapkamer. Hier brengen we gemiddeld toch zo'n acht uur per etmaal door. En wat maakt onze slaapkamer nu zo'n fijne plek.....? Het bed natuurlijk!! Daarom is het ook belangrijk dat jouw camper (oftewel 'rijdend huis') over een bed beschikt dat bij jouw wensen past. Ook is het een van de vereiste onderdelen voor de keuring. Er zijn aan een bed minimale afmetingen verbonden om jouw camper goedgekeurd te krijgen. Deze afmetingen meegenomen kun je bedenken wat voor soort bed jij in jouw 'mobile-home' wilt bouwen. Je kunt ervoor kiezen om een demontabel bed te maken zodat je dit kunt ombouwen tot zithoek oid. Dit wordt veel gedaan in buscampers welke niet zo lang zijn om ruimte te besparen. Je kunt ook, net als wij gedaan hebben, kiezen voor een vast bed dat je niet iedere dag hoeft af te halen en op te maken. Dan is er de keuze of je in de lengte of in de breedte van de bus wilt slapen. Omdat de meeste bussen een breedte van 2 meter niet halen, zeker niet wanneer er ook 2cm isolatie en een houten wand is aangebracht, zal slapen in de breedte alleen geschikt zijn voor de minder lange mensen onder ons. Zelf ben ik 1,90m en heeft onze bus een breedte van 1,70m, na het aanbrengen van de wanden, dus hebben wij ons bed in de lengte geplaatst. Dit kost ons natuurlijk wel 2 volle meters van de laadruimte. Dat geldt voor onze bus dat we bijna de helft van de ruimte inleveren om te slapen. Daarom hebben wij ook gekozen voor een bed van 1,40m breed zodat we naast het bed nog ruimte hebben overgehouden voor een kast.

Het systeem van het bed is iets om goed over na te denken. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om een bed te maken, maar wat erg belangrijk is is dat het stevig genoeg is om 2 mensen te dragen. Wanneer je met hout werkt betekent dit dat je vrij dikke balken moet gebruiken en het bed waarschijnlijk op meerdere plaatsen moet ondersteunen. Wij hebben een systeem bedacht met stalen profielen waarop wij de lattenbodems hebben gelegd. Het idee achter onze constructie is dat we het gehele bed makkelijk kunnen verwijderen zodat de complete ruimte achterin de bus beschikbaar is. Hiervoor hoeven we nergens schroeven uit te draaien.

Omdat we met vierkante stalen profielen hebben gewerkt is het totale gewicht lager dan wanneer je met dikke houten balken en staanders gaat werken. Het gewicht is ook de reden geweest waarom wij gekozen hebben voor lattenbodems uit de winkel. Je kunt lattenbodems ook zelf maken maar deze zullen hoogstwaarschijnlijk zwaarder uitkomen omdat je ander hout gebruikt en omdat het lastig is om een lattenbodem te maken welke, net zoals degene uit de winkel, gespannen wordt. Ook zijn lattenbodems niet heel erg duur meer en kost het je waarschijnlijk evenveel wanneer je het zelf gaat maken. Wij hebben voor 2 lattenbodems van 70cm gekozen. Wanneer je geen standaard maten gebruikt voor het bed in jouw camper zul je zelf een lattenbodem moeten maken. Ook zul je dan een matras op maat moeten laten maken en zal het lastig zijn om de juiste maat lakens te vinden. Eenmaal voorzien van een slaapplaats begint de bus op een camper te lijken....


Keuken in een camper

Zonder keuken geen camper.....

Ja ook de keuken is een vereiste voor het keuren van een camper. En een keuken houdt in dat er stromend water en een vaste kookgelegenheid in zit. Van deze twee is de kookgelegenheid het minst spannend want wanneer je een campinggazz kookstel op jouw keukenblad schroeft is het al voldoende. Stromend water daarentegen verlangt een waterpomp en een vuilwater afvoer. Dit kost het nodige aansluitwerk maar het is geen hogere wiskunde.

Als je een tekening gemaakt hebt van de indeling van jouw camper weet je ongeveer hoeveel ruimte je hebt om de nodige apparatuur in te bouwen. Je kunt bijvoorbeeld een 5-pits kookplaat erg mooi vinden maar dan zul je zien dat er niet veel ruimte overblijft om jouw groenten te snijden. Gelukkig zijn er in de speciaalzaken ook hele kleine kookplaten te vinden 1- of 2-pits. Ook zijn er combinatie toestellen te verkrijgen waar een kookplaat en spoelbak in zit. Erg handig wanneer je weinig ruimte hebt. 

De keuze voor een kooktoestel zal het meest afhangen van prijs en design. We kunnen wel zeggen dat alle campers voorzien zijn van een kookgelegenheid op gas omdat elektrische kookplaten te veel stroom vragen van de accu en vaak ook meer dan dat een camping kan voorzien. Dan heb je de keuze voor een kooktoestel dat aangesloten wordt op een gasinstallatie in jouw camper of een kooktoestel waar een kleinere gasfles in kan (zogenaamde camping kooktoestel). Over het algemeen zal men kiezen voor een gasfles welke achterin de camper staat en door middel van gasleiding aangesloten staat op het kooktoestel. Wat belangrijk is voor de veiligheid in jouw camper is dat het kooktoestel voorzien moet zijn van een thermische beveiliging. Dit houdt in dat er geen gas uit de pitten komt wanneer de temperatuur te laag is. Zo voorkom je dat de camper vol loopt met gas als je per ongeluk het gas van de kookplaat open laat staan. Verder zijn de meeste kooktoestellen zodanig gebouwd dat deze niet rammelen tijdens het rijden. Wij hebben gekozen voor de Thetford topline 2-pits gaskookplaat.

Voor het aansluiten van stromend water in jouw keuken heb je nodig; een kraan, een spoelbak, een schoon watertank, een vuil watertank, een waterpomp en de nodige waterslangen en koppelingen. Als je weet waar jouw kraan met spoelbak komen kun je gaan meten hoeveel meters slang je nodig hebt tot aan de watertank. Tussen de watertank en de kraan zal ook een pomp moeten komen die ervoor zorgt dat het water vanuit de tank naar jouw kraan gepompt wordt. Over het algemeen zijn er twee verschillende soorten waterpompen. De dompelpomp os de drukpomp. Beide pompen werken op de stroom van een accu en zorgen ervoor dat er water uit de kraan komt maar er zit wel degelijk een groot verschil in deze. Om te beginnen met de dompelpomp. Deze is goedkoop in aanschaf en makkelijk aan te sluiten. Een dompelpomp laat je in de watertank zakken en wordt bediend door een speciale kraan. Deze kraan dient ook te worden aangesloten in het elektrische systeem, de kraan is namelijk de schakelaar voor de dompelpomp. Wanneer jij de kraan aan zet gaat er een seintje naar de dompelpomp en begint deze water op te pompen. Het grootste voordeel van dit systeem is dat het goedkoop is en weinig kans op lekkage geeft omdat er niet continue druk op de leiding staat. Het nadeel is dat je niet iedere willekeurige kraan kunt bevestigen en dat de kraan moet worden aangesloten op elektra. Een drukpomp werkt vergelijkbaar met jouw installatie thuis.de drukpomp bevestig je tussen de watertank en de kraan. Op het moment dat je de kraan open zet zal de druk op de leiding afnemen en gaat de drukpomp werken waardoor het water blijft stromen. Zet je de kraan weer dicht dan loopt de druk in het systeem weer op en gaat de pomp automatisch uit. Ook kun je nog een extra schakelaar op de pomp aansluiten zodat je de pomp uit kunt zetten wanneer je bijvoorbeeld een waterleiding wil verleggen of wanneer je gewoon zeker wilt zijn dat de pomp niet blijft draaien als er een lek ontstaat. 

Nu de kraan is aangesloten en er water in de spoelbak loopt zul je ervoor moeten zorgen dat dit water wordt opgevangen zodat je het kunt lozen bij een vuil water depot. Je kunt ervoor kiezen gewoon een jerrycan in het keukenkastje te zetten welke het vuile water opvangt. Deze jerrycan kun je dan legen wanneer hij bijna vol is. Je kunt de jerrycan ook voorzien van een slang en kogelkraan en deze naar buiten laten lopen. Dan hoef je niet altijd de jerrycan uit het kastje te halen om te lozen. Dan kun je ook gewoon de camper boven een vuil waterput rijden en de kogelkraan open zetten zodat het water weg loopt. Ook kun je een grotere vuil watertank onder de camper laten bevestigen waar al het water in stroomt. deze hoef je dan niet zo vaak te legen en hij neemt geen ruimte in beslag in jouw kastje.

Nu heb je stromend water en kun je piepers koken op jouw kookplaat. Voor de rest van de keuken is het vooral belangrijk wat jij mooi en belangrijk vind. Let er wel goed op dat alle randen goed zijn afgekit met siliconenkit of een schimmelbestendige lijmkit. Dit om te voorkomen dat er water tussen de voegen loopt waardoor er natte plekken in het hout ontstaan en er schimmel verschijnt.

Wij hebben voor een grote keuken gekozen omdat koken een hobby is en we het belangrijk vinden om de tijd te nemen voor een gezonde maaltijd klaar te kunnen maken. 


Kastruimte inbouwen

Van Thuis ben je waarschijnlijk gewend dat alle spullen een plekje in een kast, een doos of andere opbergruimte hebben. Dat is in jouw camper natuurlijk niet anders, alleen is de ruimte hier beperkt. Je zult er snel achter komen dat je niet al jouw schoenen, pannen, schilderijen e.d. mee kunt nemen. Denk daarom goed na bij het maken van opbergruimtes. Probeer zoveel mogelijk lege ruimtes te gebruiken om spullen in te kunnen opbergen. Denk er bijvoorbeeld aan dat je onder een bankje of stoel altijd ruimte hebt om spullen kwijt te kunnen. Bij sommige bussen is er ook nog behoorlijk veel ruimte boven de cabine. Verder zul je kastjes moeten maken voor je kleding of laden voor bestek oid.

Wanneer je een aantal kastjes hebt ingetekend en weet hoe groot deze moeten worden is het belangrijk om goed na te denken over de manier hoe je de opbergruimtes gaat afsluiten. Als je kastdeurtjes gaat maken zullen deze tijdens het rijden openklappen wanneer je geen juist sluitsysteem hebt. Er zijn verschillende systemen waarmee je een deurtje dicht kunt laten zitten tijdens het rijden.

 

Magneetsnappers.

Deze bevestig je aan de binnenkant van het kastdeurtje en in het kastdeurtje zelf. De magneet houdt het deurtje gesloten tijdens het rijden. De magneet is niet erg sterk waardoor je het deurtje gemakkelijk open trekt. Nadeel is wel dat de magneet te zwak is om de deur goed gesloten te houden wanneer er iets zwaars van binnenuit tegenaan rolt of valt. En wanneer je sterkere magneten gaat gebruiken vallen de deurtjes erg hard dicht.

 

Kogelsnapslot

Een alternatief voor de magneet is het kogelsnapslot. De montage is hetzelfde als bij de magneetsnapper, alleen nu wordt de deur niet dicht gehouden door een magneet maar wordt deze dicht geklemd dmv een soort knijpertje. De afstelling van deze komt wel wat preciezer dan bij de magneet. Je kunt na bevestiging wel de spanning op de kogels afstellen zodat jij zelf kunt bepalen hoe strak de deurtjes dicht blijven zitten. Heb je bijvoorbeeld een zware lade dan kun je de kogels wat strakker zetten waardoor er meer kracht nodig is om de lade open te krijgen.

Deurgrendel

Als het in jouw ontwerp past kan het erg leuk zijn om deze deurgrendels te gebruiken. Het oogt iets landelijker omdat het vroeger veel bij deuren op oudere boerderijen werd gebruikt. De grendel is een erg sterke sluiting waardoor jouw kast of lade zeker dicht blijft zitten tijdens het rijden. ook tijdens een noodstop. 

Wanneer je ipv alleen kastdeurtje ook lades gaat maken kun je dit natuurlijk ook op verschillende manieren doen. Je kunt lades maken door laderails te gebruiken, maar je kunt ook lades maken door gewoon hout over hout te laten glijden. Het voordeel van rails is dat het vaak erg soepel gaat en veel rails hebben ook een soft-close systeem zodat de lade op het laatst langzaam dicht valt. Het nadeel van laderails is dat ze erg gemakkelijk open glijden tijdens het rijden. Je zult daarom ook goede sluitsystemen nodig hebben. Als je kiest voor de hout op hout lade zul je merken dat het wat stroever open en dicht gaat ,maar ook hier zijn manieren voor om dit te verbeteren. Je kunt de glij-delen bijvoorbeeld inspuiten met een siliconen spray of insmeren met kaarsvet. 

Als je ook opbergruimten wilt maken welke niet worden afgesloten met een deurtje, klep of lade, zorg er dan voor dat je wel een kleine opstaande rand in dit schap maakt zodat er ook niets uit kan rollen of schuiven.


En nu wanneer je alles uitgedacht, ingetekend en ontworpen hebt begint het leukste gedeelte. Het inbouwen en schilderen van jouw eigen ontwerp. En je zult een terechte trots voelen wanneer je aan het eind beseft dat je jouw eigen huis hebt gebouwd....