Camper Isoleren

Koude voeten, vochtige wanden en steeds groter wordende roestplekken. Dit zijn ongemakken welke je in een camper kunt ervaren wanneer je niet of onvoldoende isoleert. Isolatiemateriaal zorgt voor een aangename temperatuur in de camper en voorkomt condens en vocht. Nu kan het lastig zijn om het juiste isolatiemateriaal uit te kiezen. Er is namelijk veel keuze en alle verschillende materialen hebben voor en nadelen. Laten we hier eens een aantal materialen op een rijtje zetten.


Verschillende isolatiematerialen

  • WOL: Er zijn verschillende soorten wol om mee te isoleren; glaswol en natuurlijke wol (zoals schapenwol). Beide zijn niet duur en vrij gemakkelijk aan te brengen. Glaswol kan wel vervelend zijn tijdens het aanbrengen omdat de vezels nogal kunnen gaan irriteren. Schapenwol heeft hier geen last van. Beide hebben een goede isolerende werking, alleen is schapenwol nogal gevoelig voor vocht. Schapenwol heeft namelijk de eigenschap om vocht vast te houden. Dit wil je natuurlijk niet wanneer je daarna nog met hout gaat aftimmeren. ook kan het roesten bevorderen.
  • ISOLATIEPANELEN: We kennen ze allemaal; de piepschuim panelen welke op bijna iedere zolder onder de dakpannen zitten. Deze panelen zijn licht en hebben een goede isolerende werking. Ook zijn ze goed betaalbaar. Het is alleen niet erg gemakkelijk aan te brengen in een buscamper omdat je hier te maken hebt met veel schuine wanden en kleine hoekjes. De panelen zijn namelijk erg dik en stug.
  • PURSCHUIM: "Met pur en kit kun je alles dicht maken" Dit is natuurlijk waar alleen wil je dit niet overal in jouw camper. Je kunt af en toe prima purschuim gebruiken in lastige hoeken of achter spanten, maar het is niet geschikt voor de totale camper. Pur is niet goedkoop en, wanneer niet goed aangebracht, kun je vocht insluiten waardoor de kans op roestvorming wordt vergroot.
  • REFLECTERENDE ISOLATIEFOLIE: Wordt vaak gebruikt voor campers welke alleen 's zomers in gebruik zijn. Deze isolatiefolie zorgt er namelijk voor dat de camper lekker koel blijft wanneer de zon er de hele dag op staat te schijnen. Montage is niet erg lastig want het materiaal is vrij flexibel. Het is niet de goedkoopste optie en het materiaal isoleert alleen goed wanneer je ruimte houdt tussen de buiten wand en het isolatiemateriaal. Hierdoor verklein je jouw binnenruimte.
  • X-TREM/ARMAFLEX EN K-FLEX: Deze 3 isolatiematerialen zijn goed met elkaar te vergelijken. 'X-trem' is de duurste van de 3 en 'K-flex' de goedkoopste. Het zijn allemaal schuimrubberen matten welke allemaal te verkrijgen zijn in zelfklevende rollen of platen. Ook zijn ze in verschillende diktes te krijgen, dit kan handig zijn omdat moeilijk bereikbare plaatsen makkelijker te isoleren zijn met wat dunnere isolatie. De isolatiewaarden van deze drie materialen zijn gelijkwaardig en afhankelijk van de dikte. Omdat je dit isolatiemateriaal direct op de buitenwanden bevestigt kan er geen vocht achter komen en beschermt het goed tegen roestvorming. Het is niet de goedkoopste optie maar de werking en montage zijn erg goed.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor 19mm Armaflex en 6mm Armaflex. Deze zijn beide te verkrijgen op Amazon voor een goede prijs. Voor smalle randen hebben wij Armaflex tape gebruikt. 


Voorbereiden voor isolatie met Armaflex of K-flex

Voordat je de isolatie gaat aanbrengen op de vloer, wanden, deuren en het plafond van jouw bus moet je ervoor zorgen dat alles goed is schoongemaakt en ontvet. Dit kun je doen met water met afwasmiddel of ammoniak. Wanneer alles schoon is zul je eerst alles aan moeten brengen wat door de wand van buiten naar binnen moet of andersom, zoals bedrading van zonnepanelen, aansluitdoos voor 230V stroom, extra ramen, dakraam en eventueel airco. Ook wanneer je jouw watertank wilt vullen met een dop aan de buitenkant en een afvoer van vuil water zodat je deze kunt lozen boven een put, zul je hier eerst gaten voor moeten maken voordat je begint met isoleren. Wanneer er gaten in de bus zitten welke je er niet in wilt hebben is het verstandig om deze eerst dicht te maken voordat je isolatie gaat plakken. Wij hadden in onze bus een aantal kleine schroefgaten in de bodem zitten. Deze hebben we opgeschuurd, en behandeld met metaallak van "Hammerite" alvorens dicht te maken met "Bison Rubber Seal". Sommige mensen kiezen ervoor om ook eerst de elektra aan te leggen en daar dan overheen te isoleren. Wij hebben ervoor gekozen om de elektra OVER de isolatie heen te trekken zodat we hier makkelijker bij kunnen indien nodig.

Wanneer alle doorvoeren en ramen zijn aangebracht kun je houten latten gaan bevestigen op de spanten van de wanden en plafond van de bus. Je kunt er ook voor kiezen om eerst te isoleren alvorens de spanten te bevestigen. Wij hebben op het plafond eerst de spanten bevestigd en de wanden hebben we eerst geïsoleerd. Achteraf zou ik ervoor gekozen hebben om eerst de spanten op de wanden te bevestigen. Het voelt steviger en je kunt er dan ook een beetje lijm achter spuiten voor extra stevigheid.

Als je alle houten spanten hebt aangebracht kun je houten latten op de vloer monteren. Zorg ervoor dat de latten dikker zijn dan het isolatiemateriaal dat je gekozen hebt. Zo hebben wij latten gemonteerd met een dikte van 22mm en daartussen K-flex isolatie van 19mm. Omdat de vloer van een bus niet dubbelwandig is zoals de spanten wel zijn, kun je deze niet vast schroeven en zou je de latten op de vloer moeten lijmen. Dit is heel goed te doen met "Bison Polymax" of een andere polymeer lijm. Wanneer je "Bison Polymax EXPRESS" gebruikt kun je de volgende dag beginnen met het aanbrengen van Armaflex of K-flex isolatie en de vloerplaten.

Voordat je de wanden en deuren gaat isoleren kun je eerst nog "ontdreunings platen" aanbrengen. Deze zorgen ervoor dat de "galm" uit de bus verdwijnt. Dit zijn zware platen welke je op de grote vlakke wanden van de bus plakt.


Isoleren met Armaflex en K-flex

Ik adviseer om te beginnen met het isoleren van de vloer en daarna direct de vloerplaten te monteren. Dan beschadig je de isolatie op de vloer niet wanneer je de rest gaat isoleren. En ook beschadig je de isolatie op wand en plafond niet wanneer je met die grote vloerplaten de bus in en uit gaat lopen.

De rollen zelfklevende Armaflex en K-flex zijn voorzien van een folie met ruitmotief wat het makkelijker maakt om de isolatie op maat te snijden of knippen. Wij hebben ervoor gekozen om de matten te knippen met een grote, scherpe schaar. Snijden leverde niet het gewenste resultaat op. Omdat het materiaal erg flexibel en zacht is en de lijm op de plakzijde erg sterk is bleef de isolatie plakken aan het stanleymes zodat de randen lelijk begonnen te scheuren. Met een grote scherpe schaar was het resultaat mooier en het werkt ook sneller. 

Wij hebben voor de vloer zoveel mogelijk stroken van 1 meter gebruikt zodat je weinig verspilling van het isolatiemateriaal hebt. Ook voor de wanden hebben we eerst de grote vlakke delen gedaan om alles daarna af te werken met kleinere stukjes en de hoeken en verdikkingen hebben we geïsoleerd met de dunnere Armaflex 6mm omdat deze makkelijker te verwerken is. Als er dunne naden overblijven tussen 2 stroken isolatie kun je deze afwerken met K-flex tape of aluminium isolatie tape. 

Wanneer er geen metaal meer zichtbaar is weet je dat alles geïsoleerd is.