· 

Stappenplan camper bouwen


Op 2 april 2020 kwam onze wereldreis plots ten einde vanwege de "Corona pandemie". Eenmaal terug in Nederland was onze reislust nog niet afgenomen, maar we zaten vast en voelden ons opgesloten in huis. Om onze aandacht te verleggen en een nieuw doel te stellen hebben we uiteindelijk besloten om een bestelbus te kopen en deze om te bouwen naar camper. Zo hebben wij het gevoel dat we een eigen plekje aan het opbouwen zijn precies hoe wij het willen. En als de "Corona-crisis" een beetje begint over te waaien kunnen wij weer op pad met ons eigen huisje op wielen.

Als je de keuze hebt gemaakt om een bus om te gaan bouwen naar camper kan het verzamelen van informatie beginnen. Je zult snel merken dat er veel te vinden is over dit soort projecten, maar je zult ook snel ontdekken dat veel van deze projecten erg van elkaar verschillen. Daarom is het belangrijk dat je, voor je gaat zoeken, voor jezelf bepaald hoe jij jouw camper wil gaan gebruiken. Erg veel keuzes zijn afhankelijk van jouw eigen plannen en voorkeuren over hoe de camper moet gaan functioneren.

Zo is het belangrijk om te weten of je van plan bent om de camper alleen te gebruiken om er mee op vakantie te gaan (+/- 3 à 4 weken), of dat je, net als wij, van plan bent de camper het hele jaar rond te gebruiken en daarmee misschien van iets meer gemakken voorzien wilt zijn. Wij kiezen bijvoorbeeld voor een vast bed in de camper zodat we niet iedere avond ons bed moeten opmaken om dat de volgende morgen weer af te halen zodat de bank en tafel gebruikt kunnen worden. Dit is voor een aantal weken wel vol te houden, maar als je een jaar lang in deze camper woont gaat dat op den duur wel vervelen. Maar het inbouwen van een vast bed betekent ook dat je permanent ruimte kwijt bent ten grootte van een tweepersoons bed. De keuze voor een vast bed heeft daarom voor ons bepaald dat wij een bus willen hebben met een laadruimte van minimaal 4 meter in de lengte. Bart is 1,90 m lang dus er zal een bed in moeten van 2 meter in de lengte. Heb je een kleine bus, dan ben je hierdoor direct meer dan de helft van je ruimte kwijt. Doordat wij willen kunnen staan in de camper zal deze ook bijna 2 meter hoog moeten zijn. 

Dit is een voorbeeld hoe jouw voorkeuren bepalen wat voor soort bus het moet gaan worden.



Vind de juiste bus

Om de juiste bus te vinden kun je het best even een lijstje maken met jouw meest belangrijke voorkeuren. Hieronder een aantal aspecten welke grote invloed hebben op het type bus voor jou geschikt is.

  • Budget
    • Het eerste dat je moet weten is hoeveel geld jij in totaal kwijt wil zijn voor het bouwen van jouw camper. De aanschaf van de bus is erg bepalend voor het uiteindelijke bedrag dat je kwijt bent wanneer jouw camper klaar is. Let er goed op dat bijna alle bussen te koop worden aangeboden voor een prijs excl. BTW. Dus houdt hier rekening mee en vermenigvuldig de vraagprijs met 1,21 zodat jij weet wat jij, als particulier, moet betalen wanneer de 21% BTW erbij opgeteld is. Omdat de meeste bestelbussen bedrijfsmatig aangeschaft en gebruikt zijn zul jij als particulier de "rest BPM" moeten betalen wanneer de bestelwagen jonger dan 5 jaar oud is. Wanneer de bestelwagen 5 jaar of ouder is, is deze BPM vrij zolang deze als bestelwagen gebruikt wordt. Wanneer de bestelwagen omgekeurd is naar camper zal er nog een "rest BPM" betaald moeten worden. Voor bedragen en cijfers kijk even op deze site.
  • Grootte van de bus
    • Veel merken en type bestelwagens hebben uitvoeringen in verschillende lengtes en hoogtes. Voordat je willekeurig naar een garage of autohandelaar gaat is het wel makkelijk om te weten welke afmetingen er zijn en welke jouw voorkeur hebben. Onderaan deze pagina vind je een kopje afmetingen met daaronder de meest voorkomende merken bestelwagens. Klik op een merk en er verschijnen alle afmetingen welke jij weten wil. Let wel op; groter is niet altijd beter. Wegenbelasting en verbruik zal hoger zijn bij grotere wagens. Ook zijn ze minder makkelijk te manoeuvreren.
  • Leeftijd
    • De leeftijd van een bus zegt niet altijd wat over de kwaliteit, want je weet nooit hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Maar het is een feit dat een jongere wagen minder tijd heeft gehad om te roesten dan een oudere. Wanneer goed onderhouden zal een oudere wagen ook netjes zijn en niet veel slijtage vertonen. Er is alleen 1 ding waar je rekening mee moet houden wanneer je een oudere bestelwagen koopt (10 jaar of ouder). Wat voor type motor zit erin. Tegenwoordig zijn er veel binnensteden in Nederland waar je met een oude dieselmotor niet meer binnenkomt. Dus bedenk goed dat er beperkingen zijn aan het kopen van een oudere auto wanneer deze op diesel rijdt.
  • Kilometerstand
    • Net zoals met de leeftijd van een wagen, zegt de kilometerstand ook niet alles. Maar ook hier is het een feit dat een wagen met meer kilometers meer kans heeft gehad op slijtage. Let er wel op bij de aanschaf dat je vooraf bij een onafhankelijke garage (lieft dealer van het merk dat je wilt kopen) navraag gaat doen over de distributieriem en bij welke kilometerstand deze zou moeten worden vervangen. Het vervangen van een distributieriem kost al snel een paar honderd euro. En wanneer de riem stuk gaat kun je in de meeste gevallen beter een andere auto kopen.
  • Merk & Type
    • Voor sommige mensen erg belangrijk en voor andere misschien minder, maar het is zeker de moeite waard om dit mee te nemen voordat je een keuze maakt. Bepaalde merken hebben namelijk nog wel eens veel voorkomende problemen zoals roest of motorstoringen. Vraag bij een willekeurige garage eens naar de verschillende type wagens of speur het internet eens af naar problemen bij een bepaald merk en type. Let ook op het vermogen van de motor. Wanneer je van plan bent veel hout in jouw interieur te gaan verwerken kan het best zo zijn dat de bus vrij zwaar gaat worden. En wat je niet wil is dat je stil komt te staan wanneer je een steile berg in de Pyreneeën probeert boven te komen. En sommige merken hebben gewoon een betere uitstraling, maar dat is weer erg persoonlijk en daarom niet minder belangrijk. Het wordt tenslotte jouw huis voor een bepaalde periode.

Er zijn natuurlijk nog meer factoren die jouw keuze kunnen beïnvloeden maar zoals eerder gezegd is het een erg persoonlijke keuze en gaat het er vooral om dat het jouw bus is en dat jij tevreden bent met de aanschaf.


Strippen en isoleren

Nu je een bus hebt aangeschaft is het tijd om te beginnen met de eerste stappen voor het ombouwen naar een camper. Afhankelijk van de technische staat van de bus is het wel of niet nodig om eerst de bus op te knappen. Omdat wij hebben gekozen voor een bus uit 2012 en omdat deze in goede staat is, was het voor ons niet nodig om de bus eerst grondig aan te pakken. Na het plaatsen van een nieuwe accu, het vervangen van de distributieriem en een paar nieuwe banden was de bus gereed voor ombouw. Heb je een oudere bus aangeschaft dan is het zeker de moeite waard om eens goed onder de bus te kijken of de bodem nog volledig intact is en dat er geen grote roest plekken moeten worden behandeld. Maar omdat wij hier geen persoonlijke ervaring mee hebben sla ik dit over en ga direct door naar de eerste stappen in de bus met betrekking tot het ombouwen naar camper.

 

De meeste tweedehands bussen zijn gebruikt als "werkbus" of "koeriersbus". De meeste werkbussen hebben wat minder kilometers maar vaak wel wat meer beschadigingen in de bus. Ook zitten er soms zwaailampen en/of verstralers op. Deze kun je laten zitten of verwijderen afhankelijk van jouw voorkeur. Wij hebben deze verwijderd met oog op een luifel welke wij op het dak willen gaan monteren. Ook beïnvloed alles bovenop de bus de aerodynamica en daarmee het brandstofverbruik. Wanneer je lampen of draagrekken van het dak verwijderd, zorg er dan voor dat je de gaten goed dicht maakt om lekkage te voorkomen. Wij hebben bouten van de juiste dikte gebruikt en nylon afdichtringen. Wanneer je eerst het gat goed schoonmaakt en behandeld met "Hamerite" metaallak en daarna een ruime hoeveelheid "Acrylaatkit" aanbrengt, kun je de RVS bout met ring van buiten door het dak steken en aan de binnenkant aandraaien met een moer. Wanneer de kit gedroogd is zal deze ervoor zorgen dat er geen water naar binnen zal komen.

Nu kun je beginnen aan het strippen van de bus aan de binnenkant. Alle houten wandelementen, de vloer en het eventuele tussenschot kunnen verwijderd worden. Je zult zien dat sommige delen geschroefd zijn en andere delen zullen vast gelijmd zitten. Ook kan het zijn dat er elementen met popnagels vastzitten. Laat je door niets tegenhouden, want alles kan en moet worden verwijderd als je jouw bus grondig wilt reinigen.

Wanneer alles verwijderd is en de bus is dus helemaal leeg, kun je beginnen aan het schoonmaken en roest behandelen.  

Als alle plekjes bewerkt zijn ziet de laadruimte er weer uit als nieuw. Voordat je gaat isoleren kun je eventuele extra ramen zagen en monteren. Als je wilt weten hoe je dat moet doen kun je hier kijken hoe je dat kunt doen. Dit geldt ook voor een eventueel dakraam, airco, doorvoer van zonnepanelen en de doorvoer van 230V elektra.

Als alle doorvoeren en ramen gemaakt zijn kun je beginnen aan het isoleren. Er zijn verschillende materialen waarmee je een camper kunt isoleren. Aan alle methoden zitten voor en nadelen en zul je zelf moeten afwegen welke voor jou de beste is.


Elektra camper aansluiten

Na het isoleren van de bus kun je een elektra plan gaan maken en de bedrading trekken. Voordat je hieraan gaat beginnen is het goed om erover na te denken wat je uiteindelijk met jouw camper wilt gaan doen. Ben je van plan om alleen in de zomer gebruik te gaan maken van jouw camper of alleen naar warme landen te reizen? Dan heb je een andere indeling nodig dan wanneer je het hele jaar in de camper woont en ook naar Scandinavië gaat bijvoorbeeld. Ook kun je je afvragen of je vooral op campings zal gaan staan of voornamelijk "off grid" wil kamperen. Dit moet je je allemaal afvragen alvorens je een elektra plan kan maken.

Maak een lijst met alle verbruikers zodat je weet wat je gaat verbruiken en weet hoeveel capaciteit je nodig hebt. Ook is het handig als je een tekening van jouw camper maakt met hierin de stopcontacten, verlichting, schakelaars en apparaten. Wanneer je dit hebt ingetekend kun je gaan zoeken naar alle benodigde elektrische apparatuur zoals accu, laadstroomverdeler, omvormer en aardlekschakelaar. Zo kun je zien wat de afmetingen van deze apparaten zijn en weet je hoeveel ruimte je kwijt bent aan de elektrische installatie. 


Indeling en interieur

Om jouw camper zeer persoonlijk te maken is de indeling en het interieur erg belangrijk. Ben jij iemand die graag in de keuken staat of hecht jij veel waarde aan een grote zithoek met een heerlijke loungebank? Het leuke aan zelfbouw is dat het allemaal mogelijk is, want jij bepaald exact hoe jouw camper eruit komt te zien.

Je zult zien dat er veel mogelijkheden zijn en dat je soms keuzes moet maken tussen verschillende materialen en apparatuur. Ook zul je er achter komen dat het juiste gereedschap onmisbaar is bij het indelen van jouw camper. Maar wanneer je klaar bent en je ziet het eindresultaat zul je vol trots genieten van het feit dat je alles zelf gemaakt hebt.


RDW keuring, BPM en belastingdienst

Als je dacht dat het bouwen van jouw eigen camper aléén maar leuk is....... Bijna goed!

Wanneer je denkt klaar te zijn, na een aantal weken of maanden bouwen, wat bloed, zweet en tranen gekost heeft, dan komt daar de grote bureaucratische administratie om de hoek kijken.

Jouw camper was natuurlijk ooit een bus en staat daarom ook overal geregistreerd als bestelbus en heeft daarom ook een kenteken dat gekoppeld is aan dat van een bestelbus. Dit betekent dat er een minimaal percentage laadruimte in zit en dat deze laadruimte niet gebruikt mag worden voor andere doeleinden, zoals slapen en/of mensen vervoeren. Nu zal niemand er heel moeilijk over doen wanneer jij jouw zojuist omgebouwde camper op het kenteken van een bestelbus laat staan. Maar dit wil je zelf niet omdat een geregistreerde camper maar een kwart van de wegenbelasting betaald. Dus als jij minder wegenbelasting wilt betalen zul je een kenteken van een camper op jouw wagen moeten krijgen. Maar voordat dit mogelijk is zul je je door wat papierwerk heen moeten worstelen en geduld hebben met de belastingdienst.

Om te beginnen zul je jouw bus moeten laten omkeuren naar camper. Hiervoor moet je een afspraak maken bij de RDW en moet jouw camper voldoen aan een aantal inrichtingseisen. Als je een afspraak gemaakt hebt is het verstandig om ongeveer een week voorafgaand aan de keuring, de resterende BPM te betalen bij de belastingdienst. De RDW heeft goedkeuring van de belastingdienst nodig om jouw nieuwe kentekenbewijs te mogen afgeven en dit krijgen ze alleen wanneer jij de resterende BPM hebt betaald.

 

Wat is BPM?

Wanneer je een nieuwe auto in Nederland koopt betaal je bij de garage een bepaald bedrag. Bij dit bedrag zit de BPM al bij in. Dit is geld dat naar de belasting gaat omdat een auto is geïmporteerd en aan een Nederlandse gebruiker is verkocht. Nu is het in Nederland zo dat bedrijven vaak wat belastingvoordelen hebben, dit geldt ook wanneer zij een bedrijfswagen aanschaffen. Een ondernemer zal daarom geen BPM hoeven te betalen wanneer hij/zij een bedrijfswagen koopt. Het bedrag dat hiervoor staat wordt in vijf jaar na aanschaf afgeschreven zodat de bedrijfswagen na vijf jaar aan een particulier kan worden verkocht zonder dat er een resterend BPM bedrag overblijft. Dit geldt in ieder geval voor bestelwagens. Maar........ een kampeerwagen is geen bestelwagen en heeft hierdoor een langere afschrijving van BPM (10jaar). Dus wanneer jouw bestelbus nog niet zo oud is zul je er nog een restbedrag BPM over moeten betalen. Dit kun je uitrekenen op deze pagina.  Wanneer je het resterende bedrag hebt uitgerekend kun je aangifte doen om jouw BPM te betalen. Dit doe je via deze pagina.

Na de aangifte krijg je meestal binnen een aantal werkdagen een mail met daarin de goedkeuring dat je jouw resterende BPM bedrag mag betalen naar een rekeningnummer van de belastingdienst onder een referentienummer. Wanneer je daarna jouw bus laat omkeuren kan de RDW direct jouw kentekenbewijs opsturen en kun je nieuwe kentekenplaten gaan halen.

Nu je een nieuw kentekenbewijs hebt en nieuwe kentekenplaten kun je een aanvraag bij de belastingdienst gaan indienen om in aanmerking te komen voor het kwart-tarief dat voor campers geldt. Hiervoor moet je opnieuw een formulier invullen en samen met bewijs opsturen naar de belastingdienst. Onder bewijs kan worden verstaan; foto's van de camper en de camperinrichting. Na het versturen van dit formulier eigent de belastingdienst zichzelf acht weken toe om jouw aanvraag in behandeling te nemen en goed te keuren. Dit zal dan ook niet eerder gebeuren dan na acht weken. "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker willen we het niet maken" . 

Maar eenmaal alles goedgekeurd heb je een echte kampeerwagen en betaal je maar 25% van het normale belastingtarief.


Een echte camper, wat nu?

Nu je zelf je eigen échte camper hebt gebouwd wordt het tijd er van te gaan genieten.... Maar waar kun en mag je eigenlijk met je camper gaan staan en mag je wel overal zomaar overnachten? Ook hier gelden in Nederland nogal wat regels voor. 

 

Een kampeerwagen mag niet zomaar op de openbare weg staan.

In de meeste gemeenten geldt de regel dat een kampeervoertuig (camper of caravan) niet langer dan 3 dagen op de openbare weg geparkeerd mag staan. Dit is bedoeld zodat mensen hun camper of caravan kunnen inruimen voordat ze op vakantie gaan.

 

Een kampeerwagen mag niet altijd op eigen terrein staan.

In sommige gevallen kan een gemeente jou zelfs verplichten jouw kampeervoertuig achter de 'achtergevelrooilijn' te parkeren. Dit houdt letterlijk in dat het kampeervoertuig in de achtertuin moet staan.

 

Afmetingen binnen de bebouwde kom

In Nederland gelden ook regels vwb afmetingen van voertuigen welke geparkeerd staan binnen de bebouwde kom. Een voertuig langer dan 6 meter en/of hoger dan 2,40 meter, mag niet binnen de bebouwde kom geparkeerd staan. Dus ook al ziet jouw camper er van buiten uit als een bus, maar blijft hij niet binnen deze afmetingen, dan mag hij nog steeds niet binnen de bebouwde kom geparkeerd staan.

 

Nu zijn er in Nederland gelukkig veel plaatsen waar je jouw camper kunt stallen voor de periode dat je hem niet gebruikt. Maar als je van plan bent een heel jaar in jouw camper te wonen dan is het misschien de moeite waard om te zoeken naar plaatsen waar je wel mag staan. Nederland heeft een aantal vrije kampeerplaatsen. Ook zijn er veel campings of speciale camper plaatsen welke tegen betaling te gebruiken zijn en waar vaak ook voorzieningen bij zijn. Om deze locaties te vinden kun je gebruikmaken van een aantal apps.

Park4night

Dit is de bekendste app voor mensen die op zoek zijn naar alle soorten parkeer gelegenheden voor campers. Je kunt filteren op, bijvoorbeeld, gratis plaatsen of camper plaatsen in de natuur. Er staat aangegeven of er voorzieningen bij zitten en ook kun je er recensies van anderen lezen. De app beschikt over een kaart zodat je duidelijk kunt zien waar de aangegeven locaties zijn.

Campercontact

Een veel gebruikte app onder de "camperaars" Deze app heeft zowel een gratis als betaalde versie. Hoewel alle locaties op de gratis app te vinden zijn, zijn de zoekfuncties veel minder dan wanneer je de betaalde versie gebruikt. Dit is voor mij ook het grootste nadeel van deze app. Veel standaard filters zijn niet beschikbaar in de gratis app en je kunt ook veel minder foto's en reviews bekijken.

Stellplatz

Omdat natuurlijk Scandinavië hét camper gebied van Europa is, kun je niet zonder deze app. Stellplatz is vooral gericht op het camperleven in Scandinavië. In Noorwegen en Zweden zijn erg veel locaties waar je vrij kunt staan met een camper en Stellplatz heeft deze allemaal voor jou op een rijtje gezet. Bij iedere locatie wordt ook aangegeven welke voorzieningen er te vinden zijn.

Reactie schrijven

Commentaren: 0